Bli en bättre golfare

För att hjälpa våra medlemmar till att bli bättre golfare tar Huvudstadens golfklubb ett helhetsgrepp som omfattar träning, spel och tävling. Vi gör detta genom:

Att i samarbete med våra engagerade tränare/Pro lyfta fram och främja vikten av träning både enskilt och i grupp.

Erbjuda mental träning i grupp/seminarier och enskilt då många golfare bromsas i sin utveckling och till och med slutar spela och tävla på grund av rädslor och frustration. Med mental träning vill vi även ge våra medlemmar bättre verktyg i till exempel spelstrategi som anpassas för respektive nivå och målgrupp. För elitsatsande spelare och lag skall detta erbjudas mer individuellt.

Vi vill hjälpa till att lyfta golfarens och våra medlemmars regelkunskaper. Med bättre regelkunskaper skapas större trygghet, snabbare beslut vilket i sig leder till snabbare och roligare spel på banan.

Via klubbens fadderverksamhet skall nybörjare och medlemmar som ännu inte kommit igång med sitt golfande. Med fadderverksamheten vill vi bjuda in nyblivna golfare i gemenskapen och klubbens verksamhet med syfte att få fler att ”fastna” för golfen och därmed bli kvar som medlemmar.

Här ligger stort fokus på att hjälpa den nyblivne golfaren att visa hänsyn, vett/etikett, speltempo, regler och på faktorer som gör att den nya golfaren skapar en trygghet och väljer att ”förbli en golfare” över tid.

Klubben kommer fortsättningsvis även att ha ett starkt fokus på tävling och förhoppningsvis så kommer vi att locka golfare som gillar att tävla till vår klubb.

För att locka fler att tävla så startas nya typer av tävlingar upp och då med fokus på lagtävlingar och med mer social karaktär.

Klubben skall fortsatt ge målgruppen som vill satsa på golf som idrott/tävling en kvalitativ träning och tävlingsverksamhet.